Zabawy dla całej rodziny

FB IMG 1589560319240

Szanowni rodzice, Drogie dzieci!

Witam serdecznie po raz kolejny.

W dniu dzisiejszym przygotowałam trzy propozycje.

Jak się bawić? Pomysły na zabawy bez zabawek dla całej rodziny.

Włącz do zabawy przedmioty codziennego użytku:

1. Mąka

Ten biały puch sprawdza się znakomicie w zabawach usprawniających zdolności małych paluszków. A ile przy tym frajdy!

*Rysowanie na mące – na talerzyk lub tackę wsypujemy warstwę mąki. Dziecko rysuje wodząc palcem po dnie naczynia.

*Masa solna – z połączenia mąki z solą i wodą powstaje masa solna (szklanka mąki, szklanka soli i pół szklanki wody). Zabawę dla dziecka może stanowić sam proces przygotowania masy – mieszanie, ugniatanie, zanurzanie rąk i wręcz taplanie się w tworzącej się masie. Zabawą może być także tworzenie z masy solnej różnych stworów, figurek, przedmiotów. Masa ta jest bardzo plastycznym materiałem do prac, które można utwardzić poprzez wypiekanie, a następnie udekorować za pomocą farb.

*Mąkolina – z połączenia mąki pszennej z olejem (4 szklanki mąki i pół szklanki oleju) tworzy się masa przypominająca swą konsystencją piasek. Zabawy z wykorzystaniem mąkoliny to uczta dla zmysłu dotyku, a wraz z foremkami (do piaskownicy albo do ciasta) stanowi wspaniałe przypomnienie lata.

*Gniotki – po wsypaniu mąki do balona powstaje tzw. gniotek, czyli kuleczka zmieniająca swoje kształty pod wpływem dotyku. Warto ją odrobinę ożywić np. dorysowując oczy, usta i dokładając zwariowaną czuprynę np. z włóczki.

*Pierogi, a może pierniki – mąka to składnik wielu dań obiadowych i słodkości. Wykorzystaj naturalną ciekawość dziecka i pozwól sobie pomóc w lepieniu pierogów, mieszaniu ciasta, wykrawaniu czy zdobieniu pierników

2. Ziarna

Ryż, groch, fasola, kawa, ciecierzyca, pieprz... Jest wokół nas bardzo wiele ziaren i ziarenek, które możemy wykorzystać w zabawie z dzieckiem stymulując zmysł dotyku, wzroku a nawet słuchu.

*Akcja segregacja – wsyp przynajmniej dwa rodzaje ziaren do miski i poproś dziecko, aby je posegregowało. To wyzwanie dobrze sprawdza się w przypadku maluchów. Starsze dzieci mogą zainteresować się przenoszeniem np. ziarna fasoli na łyżce z jednej miski do drugiej rozstawionej w odległości 2-3 metrów. Dużą przyjemność sprawia także samo dotykanie ziaren i ich przesypywanie.

*Kolorowa posypka – wystarczy kolorowa krepa, ryż i ciepła woda, by te małe ziarenka zamieniły się w bajeczną posypkę. Jak to zrobić? Wkładamy krepę do naczynia z ciepłą wodą. Kiedy woda zostanie zabarwiona wyciągamy krepę i wrzucamy ryż na ok. 5 minut. Po odsączeniu ziaren należy je dobrze wysuszyć i bawić do woli.

*Grzechotki – wsypując ziarna do jakiegokolwiek plastikowego lub metalowego opakowania po kosmetykach czy żywności stworzysz znakomity instrument domowej roboty. Możesz poeksperymentować z dzieckiem i stworzyć grzechotki o odmiennych dźwiękach wsypując inną ilość lub rodzaj ziaren.

*„Wyklejziarnki"– przyklejając różnorodne ziarna do papieru można stworzyć zaskakujące arcydzieła. Ziarenka mogą stanowić całość jak i element prac plastycznych (np. ziarna kawy uzupełniają postać narysowanej wcześniej dziewczynki i stają się guzikami przy sukience).

3. Kubki i puszki

Plastikowe, papierowe, metalowe...

*Budowanie – z wielu kubków można tworzyć wyjątkowe budowle, większe od samych dzieci. Do takiej zabawy najlepiej nadają się kubki po np. jogurtach. Nic nie kosztują, a mogą stać się ulubioną kolekcją „klocków", których ilość stale się zwiększa i daje nowe możliwości konstrukcyjne. Część dzieci czerpie największą radość z budowania, część z burzenia. Takie plastikowe kubeczki sprawdzają się w obu przypadkach, gdyż są lekkie, dość mocne a zarazem bardzo bezpieczne.

*Telefon – połączenie dwóch kubków sznurkiem po jego naciągnięciu tworzy telefon. Baw się na różne sposoby. Powtarzajcie słowa. Mówcie cicho, głośno, cienkim i grubym głosem. Udawajcie, ze rozmawiacie przez telefon.

*Z kubka do kubka – dzieci uwielbiają zabawy z wodą. Do jednej z najprostszych można zaliczyć przelewanie wody z kubka do kubka. Wystarczy, że przygotujesz tacę czy blaszkę do ciasta, które będą wyznaczały miejsce zabawy. Dzięki temu zabezpieczysz przed zamoczeniem ubrania jak i przestrzeń wokół dziecka. Zdaje się, że dla wielu rodziców to właśnie bałagan bądź potencjalne zniszczenia stają się dużym hamulcem w zabawie. Zamiast rezygnować z pewnych aktywności zastanów się, jak możesz ograniczyć szkody.

* A kuku! – to jedna z najstarszych zabaw na spostrzegawczość, która za każdym razem sprawia ogromną frajdę. Skarb, którym może być guzik lub ulubiony klocek, schowany pod jednym z trzech kubków, próbuje umknąć czujnym oczom dziecka. Zabawa polega na tym, by nie stracić go z pola widzenia.
A teraz trochę o jedzeniu.....

Czy jedzenie łagodzi stres?

W sytuacjach stresowych większość z nas sięga po jedzenie. Bardzo często wybieramy słodycze, co może mieć negatywne skutki dla naszego zdrowia. Osobom, które zajadają stres, przedstawiam kilka produktów z grupy zdrowej żywności. Pocieszaj się jedzeniem tylko... dietetycznie:)

Migdały, pistacje i orzechy włoskie

Bogatym w witaminę E – antyoksydantem wzmacniającym układ odpornościowy są migdały. Migdały zawierają również witaminy z grupy B, które wspomagają organizm w sytuacjach stresowych. 1/4 szklanki dziennie w zupełności ci wystarczy.

Jeśli nie przepada się za migdałami, można sięgnąć po pistacje lub orzechy włoskie. Łuskanie skorupek daje zajęcie dłoniom oraz pomaga oderwać myśli od dręczącego nas problemu. Obniżeniu ulega ciśnienie krwi oraz tętno, które wzrosły w sytuacji stresowej Orzechy poskromią również głód, który pojawia się w sytuacjach stresowych na skutek szybszego spalania kalorii.

Awokado

Zamiast łagodzić stres tłustymi przekąskami można spróbować domowej roboty guacamole. Jego kremowa tekstura złagodzi chęć sięgnięcia po coś tłustego. Oprócz tego, zawarty w awokado potas, obniży ciśnienie krwi. Jeśli nie jest się fanem tego zielonego owocu, można zastąpić go bananem, który również obfituje w potas.

Mleko

Ciepłe mleko łagodzi niepokój i jest lekarstwem na bezsenność. Wapń zmniejsza skurcze i napięcie mięśni. Szklanka mleka może również zredukować wahania nastroju, niepokój i drażliwość.

Pomarańcze

Na zredukowanie zdenerwowania przed publicznym wystąpieniem najlepsza jest szklanka soku pomarańczowego, albo sama pomarańcza. Pomarańcze zawierają bogactwo składników odżywczych oraz witaminy C. To te składniki pomagają nam się skupić, łagodzą stres i obniżają ciśnienie krwi. Witamina C wspomaga również system odpornościowy.

Łosoś

Naturalnymi przeciwnikami hormonów stresu są kwasy tłuszczowe omega-3. Dieta bogata w kwasy omega-3 chroni organizm przed wybuchem kortyzolu i adrenaliny. Omega-3 chronią również serce i układ krwionośny przed szkodliwym skutkiem działania stresu. Zaleca się jeść tłuste ryby takie jak łosoś, makrela, śledź i tuńczyk, przynajmniej dwa razy w tygodniu.

Szpinak

Szpinak dostarcza 40% dziennej dawki magnezu. Magnez jest pierwiastkiem niezbędnym do uspokojenia nerwów. Pomaga on obniżyć poziom stresu i utrzymuje organizm w stanie równowagi. Niedobory magnezu mogą prowadzić do migren, zmęczenia i rozdrażnienia. Jeśli nie preferuje się szpinaku na ciepło, można dodać świeże liście szpinaku do kanapek lub sałatek zamiast sałaty.

A dla naszych najmłodszych polecam do posłuchania „Bajki z ramą" – wspaniałe baśnie, znane i lubiane opowiadane przez polskich aktorów w tym przez p. Piotra Fronczewskiego.
Dostępne są na serwisie youtube. Poniżej podaję linki do pięciu, ale można znaleźć ich znacznie więcej:
https://www.youtube.com/watch?v=Ap0T6brPSpo – Kot w butach
https://www.youtube.com/watch?v=zuYlMjzRQAo – Mała syrenka
https://www.youtube.com/watch?v=W17Yenswj6c – Królowa śniegu
https://www.youtube.com/watch?v=JpCp4u0YAtk – Księżniczka na ziarnku grochu
https://www.youtube.com/watch?v=dB4SfCWOR5g - Calineczka

Z pozdrowieniami
Pedagog Małgorzata Michalska

Shop 1